wtorek, 2 stycznia 2024

Mechanizmy udarowe w kluczach pneumatycznych

 Cześć

Typy mechanizmów w kluczach udarowych pneumatycznych i nie będzie tu chodziło o lepsze lub gorsze lecz o typy i ich parametry.

Klucz pneumatyczny


Dostępne w sprzedaży pneumatyczne klucze udarowe, opierają się na różnorakich mechanizmach wytwarzających udar. Każdy typ musi być smarowany.


Jednym z podstawowych czynników wpływających na optymalny moment obrotowy, osiągalny przez klucz pneumatyczny jest wykorzystany w nim mechanizm udarowy. Budowa mechanizmu ma także istotny wpływ na zastosowanie i wykorzystanie narzędzia. Na dolePoniżej przedstawię najbardziej popularne mechanizmy udarowe, stosowane wkluczach pneumatycznych, w skrócie opisując ich , wady i zalety.


Dwa młoteczki.


Prawdopodobnie najbardziej popularny mechanizm to podwójne młotki. Składa się z dwóch elementów, kręcą się dookoła wrzeciona w otwartym systemie. Takie rozwiązanie umożliwia wygenerowanie wysokiego momentu obrotowego w ciągu pierwszych obrotów wirnika, dlatego że oba młotki mogą jednocześnie uderzyć z obu stron. Ta konstrukcja składająca się z dwóch młotów pierścieniowych cechuje się dużą trwałością i szczególnie nadaje się do pracy przerywanej i ciągłej.


Kolejną korzyścią tego rozwiązania jest niewielka ilość elementów składowych, dzięki czemu łatwo go serwisować. Układ należy zwilżać olejem. Smarowanie może być łatwo wykonane przez zasilenie klucza powietrzem z mgłą olejową. Do tecgo celu służą naolejacze.

Klucze pneumatyczne z mechanizmem TWIN-HAMMER powinny być wykorzystywane tam gdzie potrzebna jest jest najwyższa efektywność – zastosowania przemysłowe, usługi oponiarskie, linie produkcyjne.


Mechanizm dwóch swożni.  Więcej na http://schematy-elektronarzedzi.pl/category/pneumatyka/


Mechanizm PIN CLUTCH został zastrzeżony w USA z myślą o szybkim wzroście momentu udarowego przy jego wysokich wartościach. Konstrukcja składa się z dwóch trzpieni ze stali hartowanej, poruszających się w szczelnej obudowie z bardzo dużą prędkością.


Jak wszystknie mechanizmy wymaga smarowania olejem pneumatycznym, który może być bez trudu uzupełniony poprzez specjalny otwór wbudowany w obudowę mechanizmu udarowego lub tak jak pisałem wyżej z zasilającym powietrzem. Ten rodzaj mechanizmu udarowego jest przeznaczony do przerywanych prac montażowych w przemyśle lekkim, do serwisów samochodowych, a także do wszelkich warsztatów z krótkimi cyklami pracy.


ROCKING DOG




Następny mechanizm udarowy nazwany ROCKING DOG cechuje się prostą i bardzo stabilną budową z jednym bijakiem obrotowym (jego prostota przekłada się na relatywnie niewielką cenę). Jego główną zaletą jest duża nośność i stabilność.


Z uwagi na niedużą ilość części, bardzo łatwo go serwisować. Do jego smarowania trzeba używać oleju lub powietrze z mgłą olejową. To rozwiązanie jest poświęcane do prac seryjnych, bardzo wymagających usług, wszędzie tam gdzie niezbędna jest wysoka moc. 


I następne rozwiązanie:


JUMBO HAMMER to rodzaj opisanego wyżej rozwiązania TWIN HAMMER z tym, że tutaj użyto tylko jeden młoteczek. Rozwiązanie to używa się w narzędziach o zwiększonej mocy.


Tak jak i w autentycznym rozwiązaniu smarowanie odbywa się przez zewnętrzny nypel bez potrzeby rozkręcania obudowy lub z powietrzem. JUMBO HAMMER jest przeznaczony do wymagających zastosowań przemysłowych.


I kolejny:


Kolejnym niedrogim i odpornym rozwiązaniem jest Twin HAMMER, z jednym młotem obrotowym. Pozwala na zrealizowanie dużych wartości momentu skręcającego. Bardzo pokrewna zasada jak w pierwszym Twin Hammer. Opracowany do większości prac w lekkim przemyśle, do warsztatów samochodowych i przemysłu oponiarskiego.


PIN LESS


Najbardziej zaawansowanym mechanizmem jest PIN LESS. Opatentowany przez korporację Kawasaki.


Cała moc jest osiągana przez jeden młot znajdujący się w obudowie. Bijak obracający się naokoło czopa nie potrzebuje żadnych dodatkowych sworzni czy części.


Stąd nazwa PIN LESS (bez-szpilowy). Generowana moc jest niemal całkowicie przeniesiona wprost na czop. To rozwiązanie jest zaawansowanym rozwinięciem mechanizmu ROCKING DOG. Charakterystyczną korzyścią jest ekstremalnie wysoka moc wyjściowa i z tego powodu narzędzie wyposażone w to rozwiązanie nie nadaje się do delikatnych i precyzyjnych zastosowań.


Z racji małej ilości elementów mechanizm jest niebywale trwały i łatwy w serwisowaniu (nawilżanie smarem lub olejem ). Zaprojektowany jest do ciężkich zastosowań – przemysł, serwis tirów, maszyny budowlane i inne przeznaczenia gdzie niezbędna jest spora jednorazowa moc udarowa.


Na koniec narzędzie bez którego klucz na nic się przyda:

Klucze nasadowe w odróżnieniu od zwykłych nasadek cechują się większą trwałością i spręzystością, na skutek tego  ryzyko wybicia trzpienia w narzędziu lub obrobienie się powierzchni roboczych do środka nasadki jest zniwelowane do minimum. Nasadki udarowe mają na ogół grubsze ścianki niż standardowe. Dostarczane przez nas markowe i standardowe nasadki udarowe różnorakich marek zapewnią stabilną pracę bez szarpnięć i przez to ochronę elementów udarowych – trzpieni narzędzi, uniemożliwią wybijaniu się i niepożądanym luzom, przez co skutecznie przedłużą prawidłowy okres eksploatacji. Tak jak pisałem wcześniej w odróżnieniu od standardowych nasadek Chromo vanadowych, nasadka udarowa chromo molibdenowa posiada grubsze ścianki, co jest ważnym wyznacznikiem zwiększającym ich długość życia (zanim się wybiją) i dla łatwego rozróżnienia są czernione.


Występują w różnych rozmiarach:


Nasadki udarowe 1/2”


Nasadki udarowe 3/4”


Nasadki udarowe 1”


Nasadki udarowe pięciokątnie i inne wynalazki, też takie coś istnieje :).

To tyle pozdrawiam.


Brak komentarzy: